mandag 1. november 2010

St.Martin Primary School

St.Martin Primary School
Together we stand, divided we fall.

Dette er navnet på skolen der Naomi og jeg jobber. Vi jobber med barn fra 10-16år, og har 6 ulike klasser. Vi er gymlærere, og trives veldig med det. Vi har mye sport og mange leker med disse barna – og vi elsker de! For noen herlige unger!!

Men i tillegg til å bare leke har vi en samling på slutten av timen hvor vi lærer de om forskjellige og viktige ting i livet. Denne uka har vi f.eks hatt temaet HIV/AIDS. 
Da har vi hatt en ball lek, der de fysisk sparker ballen ut av en ring, etterpå lærer vi de om ”Kicking AIDS out”. Og hvordan du kan unngå å få HIV/AIDS. 
Dette er veldig interessant og spennende, men allikevel tøft og tungt. Fordi vi vet at flere av barna faktisk har HIV/AIDS eller vet om noen som har det. Dette er virkelig et stort problem i Uganda, og er derfor viktig å lære seg allerede når de er så unge, for å ta med seg videre i livet. Og for oss nordmenn er dette veldig ulikt og uvant, men vi lærer mye og snakker mye om ting og det hjelper!

Ellers har vi planlagt å ha flere temaer i løpet av disse månedene som: Teamwork, Førstehjelp, Lifeskills og Bibelstudier. Så dette blir noen veldig lærerike måneder for oss, og vi håper vi kan gjøre det lærerikt for barna også. Setter pris på all bønn!


Denne skolen er faktisk den eneste skolen i området som har gym som fag, og barna setter utrolig stor pris på det. Så det er kjempe moro å jobbe med disse ungene fordi de er så engasjerte! Men allikevel kan det være en utfordrende jobb, spesielt når de alle er 70stk i en klasse! Da er de overalt, og høre etter på to Mzungoer som bare går rundt å smiler er nok vanskelig for de. Men jeg er glad for alle mulighetene og utfordringene jeg får, jeg vokser virkelig på det – og jeg tror Gud har en mening med dette!

Og i friminuttene når babyclass er ute, da blir vi omringet av noen herlige unger som er utrolig facinert av oss Mzungoer. Her er noen bilder fra skolen og ungene der.


Det var litt oppdateringer på hvordan alt er her. Håper dere fikk et lite innblikk, så skal jeg nok gi dere flere oppdateringer etterhvert :)

4 kommentarer:

  1. Hei igjen Marie Louise.
    Var innom bloggen din i dag.Fint å lese om alt du er med på, og se bilder av de fine barna du arbeider med og skal lære.
    Du er flink noe jeg vet på forhånd.
    Vi skal fortsette å be for deg og vennene dine og barna dere arbeider med.
    Skal hilse fra onkel Odd. Klem fra tante Bjørg

    SvarSlett
  2. Å, så koselig Tanta Bjørg.
    Det er gøy å vite at dere følger med på alt som skjer her nede. Tusen takk for all bønn, det setter jeg kjempe stor pris på.
    Jeg ber for dere hjemme i Norge også!
    Tusen takk, hils alle kjente fra Marie Louise i Uganda :)

    SvarSlett
  3. Dere bor jo kjempefint!! Stor klem fra Turid

    SvarSlett
  4. Flotte bilder! Dere er jammen tøffe, må jeg si. Nesten helt uvirkelig å sitte her i stua på Koppen og tenke på at lille Marie Louise er blitt stor og er ute på så store oppdrag. (Det betyr vel at jeg begynner å bli gammel, kanskje...)Hos oss har vi hatt en flott helg med besøk av Jonas. Ha det godt!! Hilsen tante Marit

    SvarSlett